SVATÍ NA TENTO TÝDEN
Ze života některých světců, které Církev slaví v tomto týdnu.
Převzato z knihy "Naše světla"
Knihu je možné zapůjčit ve farní knihovně, popřípadě číst online:
https://librinostri.catholica.cz/download/SchikRuNasSvetl47-OCR.pdf
5. července: svatý Jakub, apoštol
Ve sboru dvanácti Kristových apoštolů byli dva Jakubové; Jakub
Mladší, syn Kleofášův, a Jakub, příjmením Starší, syn
galilejského rybáře Zebedea a matky Salomy. Druhým synem těchto
manželů a mladším Jakubovým bratrem byl Jan evangelista.
Zebedeus byl muž zámožný, do svého rybářství přijímal
placené pomocníky.
Jakuba Jan byli mezi prvními učedníky,
jež Spasitel k sobě povolal a později přijal do sboru dvanácti
apoštolů. Když šel podél Galilejského moře, uviděl Šimona a
jeho bratra Ondřeje, jak vrhají síť do moře; byli totiž rybáři.
Ježíš jim řekl: "Pojďte za mnou, a učiním z vás rybáře
lidí." Ihned opustili sítě a šli za ním. O něco dále
uviděl Jakuba Zebedeova a jeho bratra Jana; ti byli na lodi a
spravovali sítě. Hned je povolal: A zanechali na lodi svého otce
Zebedea s pomocníky a šli za ním. (Mar. 1 , 1 6-20)
Oba
bratry, Jakuba i Jana, vyznamenával Pán tak, že vedle Petra byli
jeho nejdůvěrnějšími učedníky, kteří ho často jako jediní
doprovázeli a byli svědky nejdůležitějších událostí v jeho
životě. Jakub a Jan byli přítomni v domě Šimona Petra, když
Ježíš uzdravil jeho tchyni, která měla zimnici, a mnoho jiných
lidí z města, postižených rozličnými neduhy. (Mar. 1, 29-34)
Když si Spasitel umínil vzkřísit zemřelou dceru představeného
synagógy Jaira, nedovolil nikomu, aby šel s ním, kromě Petra,
Jakuba a jeho bratra Jana (Mar. 5, 37) a otce té dívky i její
matky. (Luk. 8, 51) Jediní Petr, Jakub a Jan byli od Pána vyvoleni,
aby šli s ním na horu, kde se před nimi proměnil a ukázal se jim
ozářen svou věčnou božskou slávou. (Mar. 9, 1) Jen tyto tři
vyvolené učedníky vzal Kristus Pán do zahrady Getsemanské, aby
viděli, jak se rmoutí a teskní a jak se pro nastávající utrpení
za hříchy lidstva potí krví. (Mat. 26, 37)
Jakub a Jan měli
prudkou povahu a byli energičtí. Proto dostali od Spasitele
příjmení "Boanerges", "synové hromu". Planuli
horlivou láskou k Pánu, ale jejich láska nebyla dosud vytříbena.
Když se Ježíš ubíral do Jeruzaléma, poslal učedníky do
samaritánského města, aby mu tam připravili příbytek. Obyvatelé
však před nimi zavřeli dveře a nepřijali je. Jakub a Jan to
viděli, rozhněvali se a řekli: "Pane, máme přivolat oheň s
nebe, aby je zahubil, jak to učinil Eliáš?" Obrátil se a
pokáral je: "Nevíte, jakého jste ducha. Syn člověka nepřišel
lidi zahubit, ale zachránit. " (Luk. 9, 54-56)
Když se
Spasitel ubíral naposled do Jeruzaléma, přistoupila k němu Salome
s oběma syny Jakubem a Janem a prosila ho: "Řekni, aby tito
moji dva synové seděli jeden po tvé pravici a druhý po levici v
tvém království." Ježíš věděl, že tato prosba pochází
od synů, a proto se obrátil k nim a řekl: "Nevíte, oč
žádáte. Můžete pít kalich, který já piji, anebo být pokřtěni
křtem, kterým já jsem pokřtěn?" Odpověděli: "Můžeme."
Ježíš jim řekl: "Kalich, který já piji, budete pít,
křtem, kterým já jsem křtěn, budete pokřtěni. Ale udělovat
místa po mé pravici či levici není má věc; ta místa patří
těm, jimž jsou připravena."
Rázný Jakub odhodlaně
slíbil Pánu, že jeho kalich bude pít, a svému slovu dostál. Po
seslání Ducha svatého horlivě pracoval s ostatními apoštoly na
šíření Božího království, Kristovy církve, nedbal na farizee
a kněžská knížata, kteří zakazovali, aby se o jménu Ježíše
Krista ještě kázalo, a radoval se, když byl pro svého Spasitele
bičován. O místech jeho pozdějších kázání evangelia nemáme
doložené zprávy. Starobylé podání, že by apoštol Jakub Starší
šířil Kristovo učení zejména ve Španělsku a potom ve Francii
a dokonce v Anglii, není doložené .
Jakub Starší jako první ze všech apoštolů pil z kalicha utrpení
a smrti svého božského Mistra. Sv. Lukáš píše: "V té
době král Herodes krutě zasáhl proti některým bratřím. Mečem
dal popravit Jakuba, bratra Janova." Podání vypravuje, že
když sv. Jakub kázal v Jeruzalémě, spustila židovská lůza,
podplacená od farizeů a zákoníků, křik a vzbouření, při němž
farizeus Joziáš hodil Jakubovi kolem krku provaz. Takto zajatého
apoštola vedli vzbouřenci k Herodovi, a ten nad ním ochotně vyřkl
trest smrti.
Statečně a s radostnou myslí se ubíral apoštol
Jakub na popraviště, aby za svého milovaného Mistra dal život.
Cestou uzdravil ve jménu Ježíše Krista člověka trpícího
pakostnicí. Farizeus Joziáš viděl tento zázrak a milost Boží
ho tak osvítila a zasáhla, že svého činu litoval, prosil Jakuba
na kolenou za odpuštění a vyznal víru v Ježíše Krista. Apoštol
ho zvedl, dal mu políbení pokoje a oba ihned potom byli popraveni
mečem, což se stalo přímo před velikonoční slavností (Skutk.
12, 3) r. 42. Hodnověrnou zprávu o smrti apoštola Jakuba Staršího
zachoval církevní historik Eusebios na podkladě spisů Kléménsa
Alexandrijského.
27. července: svatý Panthaleon, mučedník
Pantaleon (původně řecky: Panteleémon, t. j. Všeslitovník)
pocházel z vysoce postaveného rodu v městě Nikomedii. Otec
Eustorgius byl pohan, matka Eubula křesťanka. Eubula vštípila
svému synovi do srdce základy Kristovy víry. Ale když brzy
zemřela, křesťanská víra se pozvolna vytrácela. Pantaleon se
věnoval lékařským vědám. Legenda vypravuje: Pantaleon denně
chodil na lékařskou školu okolo domku, ve kterém bydlel starý
křesťanský kněz Hermolaus s několika společníky. Poněvadž se
tito mužové často vídali, navázali spolu i přes rozdílný věk
přátelské rozhovory. Jednou se Pantaleon důvěrně přiznal svému
starému příteli: "Má zesnulá matka byla opravdová
křesťanka, stále na ni vděčně vzpomínám a její slova mi
ustavičně tkví v paměti; ale na přání svého otce se přidržuji
státního náboženství, abych se, bude-li mi štěstí přát,
stal osobním lékařem císaře Maximiána Galeria." Hermolaus
začal nejprve hovořit o lékařství: "Co probíráte ve škole
?" tázal se. "Asklépia a lékařskou vědu Hippokrata a
Galéna. Až je budu dokonale znát, budu moci léčit lidské
choroby." Hermolaus řekl: "Celá ta Hippokratova a
Galénova věda je jen slabá. Existuje jeden lékař, moudřejší a
mocnější než jiní, jenž pouhým slovem zázračně léčil
tělesné nemoci. Avšak uměl vyléčit i duševní nemoci, je
pomocník a těšitel ve všech utrpeních a souženích, v životě
i ve smrti. Je to Ježíš Kristus." Hermolaus tedy takto přešel
na věroučný obor, vysvětlil hlavní pravdy křesťanské víry a
doložil, že pohanství je výplod zkažené lidské
obrazotvornosti.
Tak se rozešli. Ale slova se neminula svým
účinkem. Pantaleon od té doby častěji navštěvoval starého
kněze, aby s ním rozmlouval o Kristu. Jednou po cestě našel dítě,
které jako mrtvé leželo blízko jedovatého hada. Patrně ho
uštknul. Mladý lékař se ulekl, ale ihned se vzchopil a vzal dítě
do náručí. Napadlo ho, aby zkusil, je-li Kristus skutečně
všemohoucí lékař. Zvolal: "Ježíši Kriste! Jsi-li vládce
života a smrti, učiň, aby toto dítě oživlo. Stane-li se tak,
uvěřím v tebe." A hle! Dítě v jeho náručí oživlo.
Pantaleon s radostí spěchal k svému příteli Hermolaovi, aby mu
oznámil, co se stalo. Uvěřil v Krista a byl od Hermolaa pokřtěn.
Pantaleon byl šťastný, že poznal Krista a stal se členem
křesťanské církve. Jen to mu kalilo radost, že jeho otec dosud
tápe v pohanské pověrčivosti.
Napadlo
ho, že by mu rozbil všechny jeho modly. Ale úcta k otcovu stáří
ho zadržela. "Ne," řekl si; "neudělám to tak.
Raději cestou rozumu, laskavě a trpělivě přesvědčím svého
otce o pošetilosti modlářských pověr, takže své modly nakonec
zavrhne sám." Tak Pantaleon se synovskou úctou, povinnou vůči
otci, někdy jakoby mimochodem, jindy zase položertem vysvětloval,
jak je nedůstojné takového váženého muže, aby věřil
pohanským báchorkám; a současně ho poučoval o křesťanských
pravdách.
Kdysi přivedli k Pantaleonovi nevidomého muže. Na
otázku, co si přeje, řekl: "Prosím, abys na mně léčil
podle tvého lékařské umění. Hledal jsem pomoc u nejznámějších
lékařů, obětoval jsem skoro celý svůj majetek, ale nevidomosti
jsem se nezbavil. Kéž bych opět viděl slunce!" Pantaleon
řekl žertem: "Co mi dáš, když tě vyléčím? Vždyť jsi
všechen svůj majetek již dal lékařům!" Slepec odpověděl:
"Všechno, co mi ještě zbylo, ti dám." Pantaleon řekl:
"Takhle ne! Bůh ti vrátí zrak, a co jsi slíbil mně, dej
chudým!" Do rozhovoru se vmísil Pantaleonův otec, který syna
varoval: "Nepokoušej se vyléčit tohoto muže, aby se ti
nevysmáli, kdyby se to nepodařilo." Pantaleon odpověděl:
"Nikdo z těch lékařů ho neléčil tak, jak ho chci léčit
já. Znám jiného, lepšího lékaře, a ten jediný může navrátit
slepému zrak." Pantaleon se ujal ubohého muže a vložil do
jeho nitra víru v Ježíše Krista. Potom vzýval jméno Krista
Ježíše, dotkl se slepcových očí , a hle! Slepec opět prohlédl
a tímto zázrakem se současně s Pantaleonovým otcem oba obrátili
ke Kristově víře.
Od té doby Pantaleon působil po dlouhou
dobu nejen jako dovedný lékař, ale i jako zanícený a ctnostný
vyznavač Kristův. Léčil rány a tělesné neduhy, ale také
oblažoval duše trpících útěchou víry, poučoval je o Bohu,
oživoval v nich důvěru v Boha, napomínal je k pokání. Pohanští
lékaři vzplanuli proti němu závistí a nenávistí a udali ho u
soudu jako křesťana. Pantaleon byl uvězněn a postaven před soud.
Byl vyzván, aby obětoval bohům. On však radostně vyznal svou
víru v Krista Ježíše. Tázali se: "Kdo tě vyučil ve víře?"
Odpověděl: "Hermolaus." Toho ihned vyhledali. Pantaleona
zpočátku mučili, pak přivázali k olivovému stromu a popravili
mečem. S ním podstoupil mučednickou smrt také stařičký kněz
Hermolaus a křesťané Hermip a Hermokrates. Pantaleona začali lidé
brzy nazývat Divotvůrce Velký mučedník. Je patronem lékařů a
náleží do sboru čtrnácti svatých pomocníků.