V 15. století se
začíná šířit úcta k sedmi bolestem Panny Marie :
1 : při předpovědi
Simeonově "
Tvou duší pronikne meč ..."
2 : při útěku do Egypta
před Herodem
3 : při hledání
ztraceného Ježíše v Jeruzalémě
4 : při cestě na Golgotu 5 : při ukřižování
Kristově
6 : při snímání Ježíše
z kříže 7 : při ukládání do
hrobu.
Pobožnost k Panně Marii Bolestné
Bolesti Panny Marie plynou z
jejího spojení s Kristem. Tedy ze spoluúčasti na našem
vykoupení. Protože byla Kristu nejblíž, byly také její bolesti
největší. U Panny Marie nebyla bolest trestem za hřích jako je
to u nás. Ona bez hříchu žádný trest nezasluhovala, to utrpení
je pro nás!
Ovšem je to utrpení zcela
mimořádné. U mučedníků byla prudkost utrpení zmírňována
velikostí jejich lásky, u Marie Panny bylo tomu naopak. Trpěla
tolik proto, protože tolik milovala. Ježíš, radost a útěcha
mučedníků, byl příčinou největšího utrpení své matky.
Žádné mučednictví se proto nevyrovná jejímu. Jedinou útěchou
jí při tom bylo, že jeho smrtí budeme vykoupení. Maria obětovala
oddaně svého Syna za naše spasení.
Bolesti a protivenství světců
jsou vždy úměrné jejich svatosti. Kdo pochopí hlubiny svatosti
Mariiny, kdo pochopí propast jejích bolestí? Mariino utrpení je
tedy zcela jedinečné.
Dalším pramenem bolestí
Panny Marie pod křížem bylo jasné poznání zloby hříchu.
Božský Spasitel dal Matce své v nadpřirozeném světle poznat
nejen zlobu a ošklivost hříchu, ale i nenávist Boží oproti
němu. Viděla hříchy všeho lidstva jako horu, tížící
umírajícího Syna. Poznávala jasně, že je pravým Bohem a
člověkem, obtíženým vinami světa. Jaká to žalost, jaká muka
pro přečisté, neposkvrněné srdce naší sladké Matky!
Četní duchovní spisovatelé
praví, že Panna Maria pro své utrpení má u svého Syna takovou moc, že
jí splní vše, oč ho žádá.
Pro její účast na díle
vykoupení jsme jí povinni velikou úctou a vděčností. Kdyby naše
matka dlouho a těžce trpěla, projevovali bychom jí soucit a něžný
zájem. Tak je tomu i vzhledem k Matce Boží. Těší ji velice,
když její dítky s ní soucítí a uctivě si připomínají její
bolesti. Kdo pouze Pannu Marii prosí o přímluvu a jinak svůj
vztah neprojevuje, ten nemá osobní vztah. Takový člověk vidí jen sebe, jen to, že něco
potřebuje nebo chce.
Panna Maria má své
výsady pro svoje spojení s Kristem včetně spojení v utrpení. To
nás nutně musí vést k úctě a vděčnosti. A již tato úcta
sama bez dalších proseb je zdrojem velkých Božích milostí,
protože vděčně ctíme Pána Ježíše za bolestné vykoupení a
Pannu Marii za její spolupůsobení. To totiž znamená, že si
uvědomujeme, za jakou cenu jsme byli vykoupeni. Vážíme si toho a
z lásky k Pánu Bohu a Panně Marii jsme také ochotni něco snášet,
přetrpět.