
Na aktuální
téma
Doba předpostní
Během vánočního období, které ukončila slavnost Hromnic 2. února, jsme prožili se Spasitelem několik týdnů, ve kterých jsme rozjímali o jeho tichém a skrytém dětství a těšili se z moci, kterou ovládá
veškeré stvoření. Posílila se tím naše naděje, že se jednou s tímto Králem králů budeme radovat věčně.Avšak
tato chvíle věčné radosti dosud nenastala! Také u jesliček poznáváme při veškeré radosti, že stojíme ještě na zemi, že musíme
dosud bojovat krušný boj se světem, ďáblem a tělem. Církev
svatá, která byla předobrazena Starým Zákonem, si připadá zde
na světě jako židovský národ, který byl odveden ze svatého města
Jerusalema a 70 let držen v Babylonském zajetí.
Co jsme zde na zemi jiného, než vyhnanci, zajatci a kořist všech
možných nebezpečí, která na nás číhají na světě, v tomto
Boha nenávidějícím Babyloně!Církev
svatá, která nás má vychovávat pro nebe a utužit do životního
boje, nám chce v předpostní době připomenout naše
vyhnanství, na které bychom si bezmála už zvykli - ke své
vlastní záhubě. Jako
židé 70 let truchlili v Babyloně, tak ona nás vede k tomu,
abychom si 70 dní v roce připomínali svoje otroctví pod mocí
ďábla a tím zatoužili po svém vlastním domově - po Nebi.
Proto
každá bohoslužba v tomto období církevního roku nám
slouží k této připomínce. Neslyšíme radostné Aleluja,
kterým jsme se
těšili po celý rok. Nezaznívá ani krásný zpěv Andělů Sláva
na výsostech Bohu. A aby také náš zrak byl zaujat myšlenkou na naše truchlivé
postavení ve světě, užívá se bohoslužebných rouch fialové
barvy, vyjímaje svátky Svatých, které se však skoro nikdy
neslaví v neděli.
První
neděle v předpostní době se nazývá Devítník.
České jméno Devítník
ukazuje na to, že tato neděle je 9. před Velikonocemi. V latině
se jmenuje Septuagesima
(dies ante Pascha), t.
j. sedmdesátý (den
před Velikonocemi). Dvě následující neděle se nazývají
Sexagesima a
Quinquagesima
t. j. 60. a 50. den / zaokrouhleně / před slavností velikonoční.
U nás říkáme: neděle první a druhá po Devítníku.
Učme
se ve třech předpostních týdnech odříkat se pozemských
radovánek, aby v nás nedusily oheň lásky k Bohu , a straňme se
světského hluku, abychom slyšeli, co k nám mluví Duch Svatý.
Doba předpostní ještě není obdobím postním, které začíná až na Popeleční středu, letos 22. února. Avšak toto období je přípravou k postní době, se svým ztišením nám napomáhá, aby pak naše postní a kající úsilí o růst ve víře a ve ctnostech tím snáze přineslo svůj užitek.