SVATÍ NA TENTO TÝDEN
Ze života některých světců, které Církev slaví v tomto týdnu.
Převzato z knihy "Naše světla"
Knihu je možné zapůjčit ve farní knihovně, popřípadě číst online:
10. listopadu: svatý Ondřej z Avellina, vyznavač
Svatý Ondřej Avellinský se narodil r. 1520 v městečku Castro
Nuovo v království neapolském a na křtu dostal jméno Lancellot
(Ladislav). Jeho otec byl řemeslník. Lancellot se stal knězem a
věnoval se úřadu obhájce na církevním soudu. Měl upřímné
předsevzetí, že bude svědomitě vykonávat své povinnosti. Ale
jednou se stalo, že při obhajobě svého klienta u soudu využil
své právnické autority a celou kauzu nevylíčil zcela pravdivě.
Pak rozvažoval o tom, co udělal; odbočil od pravdy. Pocítil
hořkou lítost; poznal, že nastoupená dráha je kluzká a
nebezpečná a že snadno zavede člověka do nebezpečí lži.
V
té době ho pověřil neapolský arcibiskup nesnadným úkolem, aby
napravil pokleslou kázeň v tamějším ženském klášteře.
Lancellot poslechl, zkoumal příčiny úpadku kláštera a když
zjistil, že touto příčinou je styk se světskými lidmi, důrazně
řeholnicím domlouval, stanovil jim přísný domácí řád a
zapověděl, že žádný světský člověk nesmí vcházet do
uzavřených klášterních prostor. Ale řeholnice mu kladly tuhý
odpor. Mladší z nich se ho snažily strhnout do nepravostí, aby ho
takto připravily o vážnost. Vtíraly se mu s předstíranou
zbožností a sladkým lichocením. Ale jejich nástrahy byly marné.
Proto zvolily jinou taktiku; líčily ho jako zasmušilého tmáře,
necitu, jako zarputilého rušitele míru. Jistý mladík, jenž
dříve míval do toho kláštera volný přístup, najal dva
zločince, aby Lancellota zohavili. Násilníci přepadli Lancellota
a přeťali mu nos a tváře. Raněný jen tak tak uprchl do
theatinského kláštera. V klášteře se mu poranění zahojila;
jen nepatrná jizva zbyla na tváři. Tichý život klášterní se
mu zalíbil, s potěšením pozoroval vzornou řeholní kázeň.
Prosil, aby mohl vstoupit do řádu. Byl přijat s radostí; dostal
při tom jméno Ondřej. Bylo to r. 1556. Ondřej byl ustanoven
novicmistrem; měl vzácnou znalost lidských povah, a proto
vychovával své svěřence v dokonalé muže, kteří vynikali nejen
zbožností, posvátnou horlivostí a neposkvrněnými mravy, ale i
inteligencí, znalostí života a vřelým citem k lidem. Říkával:
"Duchovní život nespočívá v tuhých postech a v bičování,
ani v zachmuřené tváři, v ponurém vzdychání a v malomyslném
bědování, ale v lásce k Bohu, v trpělivém snášení nehod a
protivenství, v uznávání svých vlastních nedostatků a v
horlivosti o spásu bližních."
Ondřej
se sám řídil pravidly, jež předával svým svěřencům; učinil
slib, že se vynasnaží bojovat proti vlastní vůli a proti osobním
žádostem a že se denně bude snažit pokračovat na cestě k
dokonalosti. Budil obdiv svými vzácnými ctnostmi. V prvním roce
noviciátu se vyskytl v klášteře šílenec, který v záchvatech
zuřivosti chtěl zardousit svého ošetřovatele. Nikdo nechtěl
vstoupit do jeho cely; ubožák by zůstal bez ošetřování, kdyby
se ho neujal Ondřej.
Velké požehnání šířil jako
zpovědník v Placencii v Neapolsku. I tam ho odpůrci nespravedlivě
osočovali, ale vše bylo vyvráceno jeho bezúhonným životem. Více
ho znepokojovaly úzkostlivé myšlenky, zdali slouží Bohu dokonale
a zdali má ty ctnosti, které Spasitel od svých následovníků
vyžaduje. Pokládal se za zavrženého od Boha. V těchto úzkostech
hledal radu a poučení u autorit zasvěcených do znalosti
duchovního života. Řeholnice Baptista Vernacia z Janova, která
měla pověst světice, mu napsala pro útěchu: "Zanechte
úzkostlivosti! Jakou váhu mají hříchy celého světa proti
nevystižitelnému Božímu milosrdenství? Jak by mohl Bůh
zavrhnout člověka, který ho z celého srdce miluje a který se
trápí, že jeho láska není ještě čistší?"
Konec života trávil Ondřej v Neapoli. V souženích a bolestech nikdy nevyšlo z jeho úst netrpělivé slovo. Říkával: "Trpět musí každý člověk; rozdíl je jen v tom, jak trpí; jeden trpí jako kající lotr s odevzdaností do vůle Boží, druhý trpí vzdorovitě jako zatvrzelý lotr." Dne 10. listopadu 1608 Ondřej začal sloužit mši svatou; když však vyslovil první slova stupňové modlitby: "Vejdu k oltáři Božímu", ranila ho mrtvice. Přenesli ho do světničky a tam zemřel.
11. listopadu: svatý Martin, biskup
Svatý Martin se narodil v Sabarii (nyní Kamenec) v Panonii jako syn
římského setníka. Jeho rodiče byli pohané; odstěhovali se s
ním do Pavie v severní Itálii. Tam Martin poznal křesťanskou
víru; zpočátku chodil jen ze zvědavosti a bez vědomí rodičů
na bohoslužby, ale brzy přišel do sboru čekatelů na svatý
křest. Podle otcovy vůle vstoupil do vojska, složil vojenskou
přísahu a byl odveden k jízdnímu pluku do Gallie. Žil zbožně a
ctnostně i uprostřed prostopášností ve vojsku, byl vlídný a
laskavý k mužstvu, i se svým sluhou otrokem nakládal jako s
bratrem. Měl velký soucit s chudými lidmi; pod vojenským krunýřem
bilo srdce plné lásky k Bohu i k nim.
Kdysi za krutého mrazu
jel Martin s několika druhy na koni do Amiensu. Před městskou
bránou žebral polonahý, zimou se třesoucí chuďas. Nikdo z
jezdců si ho ani nevšiml. Martin však v soucitu a bez ničeho, co
by ubohému mohl dát, rozťal mečem na dvě poloviny svůj vojenský
plášť, z nichž jednu dal žebrákovi, do druhé se pak zabalil
sám, aniž by hleděl na to, že se mu ostatní posmívají. V noci
se mu pak zdálo, že vidí Spasitele přioděného kusem tohoto
pláště a že ho slyší říkat: "Tímto rouchem mne přioděl
ještě nepokřtěný Martin."
Nechal se pokřtít, jako dvacetiletý vystoupil z vojska a uchýlil
se do samoty, aby sloužil Bohu. Později se odebral k slavnému
biskupu Hilariovi do Poitiersu, aby se tam zdokonalil ve vědách a
křesťanských ctnostech. Když Martin přijal od svatého biskupa
Hilaria nižší svěcení, zatoužil obrátit své pohanské rodiče
na Kristovu víru. Vydal se tedy na dalekou cestu do Kamence v
Panonii. Někde v Alpách ho přepadli ho lupiči, kteří ho
spoutali a nechali pod dozorem jednoho z nich. Bandita se tázal
světce, zdali se nebojí. Martin odpověděl: "Jsem křesťan a
ještě nikdy jsem se nebál; dokonce právě v této chvíli se
cítím úplně bezpečný, protože vím, že Bůh opatruje své
služebníky ve velikém nebezpečí. Ale tebe lituji, že nejsi
hoden Boží lásky a že se tedy máš čeho obávat. "Takové
statečné svědectví o nezlomné důvěře v Boha zarazilo lupiče,
takže doprovodil Martina na cestu, doporučil se do jeho modliteb,
propustil ho a od toho dne sám žil kajícně.
R. 371 ho věřící
v Toursu zvolili za svého biskupa, a protože věděli, že by tuto
důstojnost nepřijal, použili i lsti, aby ho získali. Tak byl
Martin chtě nechtě na biskupství posvěcen. Tehdy začal bohatý
Priscillián šířit staré bludařství manichejců. Tito bludaři
přičítali stvoření světa ďáblovi, popírali vtělení Syna
Božího, zavrhovali manželství a páchali na svých tajných
schůzkách ohavnosti. Španělští biskupové žádali císaře,
aby kacíře potrestal. Martin však domlouval biskupům, aby od
žaloby u císaře upustili. Řekl, že kacířství má být
potíráno duchovní zbraní a ne násilím. Víru nelze vynutit
mocí. Když biskupové nedbali na jeho domluvy, obrátil se sám na
císaře a ten mu slíbil, že nedovolí, aby kacíři byli
potrestáni smrtí. Ale za Martinovy nepřítomnosti jeho odpůrci
zvítězili u císaře a dosáhli, že bludař Priscillián i se
čtyřmi společníky byl odsouzen k smrti a popraven. Do Španělska
bylo navíc posláno několik setníků, aby tamější bludaře
potrestali zabavením jmění a smrtí. To naplnilo světcovo srdce
velikou bolestí a naléhal na císaře tak dlouho, až ten rozkaz
odvolal.
Když umíral, prosili ho jeho žáci, aby je neopouštěl. On se však modlil: "Pane, jsem-li ještě potřebný tvému lidu, nezdráhám se dále pracovat, avšak staň se tvá vůle!" Zemřel r. 397.