Květen - měsíc úcty

k Panně Marii

Během měsíce května budeme předkládat některé kapitoly z knihy P. ThDr. Josefa Miklíka: 

Život blahoslavené Panny Marie.


Úvod 

Matka Boží měla zaujímat ve světovém plánu jedinečné postavení. Jako jitřenka oznamovala příchod nového dne a přinášela světu radostnou zprávu o Vykupiteli. Nazveme-li Krista sluncem, byla Maria měsícem, jenž rozléval své tiché světlo i v nočních temnotách. Proto od počátku připravoval Bůh lidstvo na její tajemný příchod. Je pravda, ve Starém zákoně nacházíme dosti málo vět o Rodičce Boží. Nebylo jich ani potřeba. Stačila by jediná poznámka, že měla být Matkou slíbeného Vykupitele, aby jí zajistila lásku všech pokolení. Božská důstojnost jejího Syna ozařovala také její postavu nepopsatelným leskem. Proto se mohu omezit pouze na nejdůležitější události: 

Jakmile byl spáchán první hřích a nad zbloudilým člověkem vyslovena kletba, zdálo se, že jeho slunko zapadlo navždycky. Brána rajská se zavřela a kolem trnité kolébky lidstva rozložila se hluboká tma. A přece Bůh nevděčného tvora neopustil. Jako hřejivý paprsek pronikla jeho duší radostná slova, jimiž sliboval světu Vykupitele a jeho lidskou Matku: Nepřátelství ustanovuji mezi tebou (hade) a ženou, mezi potomstvem tvým a potomstvem jejím; ona rozdrtí hlavu tvou, kdežto ty budeš úklady činit její patě." (Gen. 3, 15.2). 

Jako tiché dvojhvězdí měla provázet prvního člověka naděje na Ježíše a Marii. I když připustíme, že tento obraz byl ještě příliš mlhavý, přece již mluvil o "Příčině naší radosti" a nazýval ji sladkým jménem matky. Bůh započaté dílo nezanechal a doplňoval je stále rysy krásnějšími a něžnějšími. Brzy se dočítáme v posvátných knihách o tajemné holubici, která donesla do archy první pozdrav míru a pokoje. Netrvalo to dlouho a nad zemí se klenula duha, ve které již nejstarší spisovatelé církevní viděli krásný předobraz Rodičky Boží. 

Ale také pozemské osudy Panny Marie počaly se zvolna vyjasňovat. Jako její svatý Syn měla být z rodu Abrahamova (Gen. 22, 18) a z královské krve Davidovy (Mich. 5, 2). Izaiáš (7,14) prozradil užaslému světu její největší přednost, panenské početí Kristovo a velebnou důstojnost Bohorodičky (Iz. 9, 6). Protože měla být jednou "Potěšením zarmoucených" a stírat slzy ubohým, nezatajilo nebe ani její utrpení. Právě v dojemném žalu: "Bože, Bože můj, proč jsi mne opustil?" nacházíme také zmínku o bolestné Matce Vykupitelově. (Žalm 21, 10.) 

K těmto předpovědím družily se četné předobrazy, které lidstvo na její nadzemský zjev připravovaly. Její velikou svatost hlásalo rouno Gedeonovo (Soud. 6, 36—38); v zázračně hořícím keři Mojžíšově viděl již sv. Ambrož předobraz panenského mateřství Mariina. A ještě více: že svou čistou nohou rozdrtí pyšnou hlavu pekelného Holoferna, měla hlásat světu hrdinná Judita; ctnostná Ester byla mu zárukou, že také mateřská přímluva Mariina bude u Boha všemohoucí. 

Trvalo by to velice dlouho, kdybych se pouštěl do jednotlivostí. I to málo, co jsem připomněl, dokazuje jasně mou myšlenku. Ježíš a Maria nejsou jen útěchou Nového zákona; již od počátku světa zářil na nebi jejich milostný zjev a sliboval lidem pokoj a odpuštění.  

Římskokatolická farnost, Kostelní n. 158/4, 43191 Vejprty
Vytvořeno službou Webnode
Vytvořte si webové stránky zdarma! Tento web je vytvořený pomocí Webnode. Vytvořte si vlastní stránky zdarma ještě dnes! Vytvořit stránky