SVATÍ NA TENTO TÝDEN
Ze života některých světců, které Církev slaví v tomto týdnu.
Převzato z knihy "Naše světla"
Knihu je možné zapůjčit ve farní knihovně, popřípadě číst online:
https://librinostri.catholica.cz/download/SchikRuNasSvetl47-OCR.pdf
23. dubna: svatý Atanáš, biskup a Učitel Církve
Bludař Arius popíral Božství Ježíše Krista. Nejslavnějším
obráncem pravé víry proti arianismu byl svatý Atanáš. Narodil
se v Alexandrii kolem r. 295. Část mládí prožil na poušti pod
vedením sv. Antonína Velikého, arciotce mnišstva.
Jako jáhen
alexandrijské církve se stal Atanáš pomocníkem sv. Alexandra,
patriarchy alexandrijského, doprovázel ho na nicejský sněm (r.
325) a tam hájil s velkou učeností a obratností jako dokonalý
řečník a křesťanský vědec Božství Kristovo proti ariánským
bludům. Když r. 328 patriarcha Alexander zemřel, Atanáš byl
povolán na alexandrijský biskupský stolec. Atanášovo vyvolení
na toto důležité sídlo zasadilo ariánům citelnou ránu.
Na
přímluvu Eusebia nikomédského se ujal císař odsouzeného Aria a
rozkázal Atanášovi, aby bez odkladu přijal Aria opět do církve.
Atanáš však neohroženě odpověděl císaři, že církev nikdy
nemůže přijmout do svého lůna zřejmé bludaře. Ariáni
obžalovali Atanáše u císaře v Nikomedii, že prý zavedl jakousi
novou kostelní dávku a že zlatem podporoval zrádce Filumena.
Císař předvolal Atanáše, zkoumal žaloby a když se přesvědčil,
že jsou lživé, milostivě ho propustil. Ariáni však vymohli u
císaře, že svolal r. 335 církevní sněm do Tyru ve Fénicii.
Umínili si, že sesadí Atanáše stůj co stůj. Atanáš přišel
se čtyřiceti devíti pravověrnými biskupy do Tyru. Tam bylo
šedesát ariánských biskupů a ti, vedení Eusebiem, vymýšleli
nové a nové obžaloby. Podplatili ženu, aby svědčila, že Atanáš
ji svedl ke hříchu. Byl předveden Atanáš a zároveň s ním kněz
Timotej. Ten se tázal ženy: "Ženo, tvrdíš, že já jsem byl
u tebe? Já jsem tě znásilnil?" - "Ano, tys to byl,"
odpověděla žena a přísahou potvrdila svou výpověď.
Zapřísahala soudce, aby přísně potrestali toho, jenž ji tak
potupil. Teprve pozdě se dověděla, že ten, kdo s ní mluvil,
nebyl Atanáš.
Ariáni však nedali pokoj. Zavřeli biskupa
Arsena a před soudem tvrdili, že Atanáš ho dal zabít. Aby svou
obžalobu potvrdili, přinesli uťatou Arsenovu ruku jako důkaz.
Když byla přečtena obžaloba, tázal se Atanáš přísedících
soudců, zdali znají zavražděného. Někteří odpověděli, že
ano. Tu Atanáš otevřel dveře a do soudní síně vstoupil - sám
Arsen; v noci totiž ariánům utekl a přišel do Tyru, aby dokázal
Atanášovu nevinu. Ve zlosti se ariáni obořili na Atanáše a
řekli: "Ale ruku jsi mu dal utnout!" Světec poodhrnul
biskupův plášť a ukázal jim napřed jednu, potom druhou ruku. S
úsměvem podotkl: "Více než dvě ruce Bůh člověku
nedal."
Ariáni obžalovali u císaře Atanáše, jak prý
vyhrožoval, že překazí dovoz obilí z Alexandrie do Cařihradu.
Tomuto křivému obvinění císař uvěřil a poslal Atanáše do
vyhnanství ve vzdáleném Trevíru. Ariáni jásali, že se jim
podařilo nepřítele umlčet a odklidit. V slavném průvodu byl
Arius uveden do Cařihradu, tam však náhle zemřel bídnou smrtí.
Bylo to r. 336. Po smrti císaře Konstantina Velikého se Atanáš
vrátil do Alexandrie. Ale ariánští bludaři nelenili: osočovali
Atanáše u císaře i u papeže Julia I. Císař Konstancius
dovolil, aby Atanáše sesadili a na jeho místo dosadili Řehoře
kappadockého. Atanáš uprchl z Alexandrie a odebral se do Říma.
Papež Julius I. se ho ujal a jeho pravověrnost a nevinnost veřejně
osvědčil. Atanášův pobyt v Římě velice prospěl církevnímu
životu. Atanáš totiž donesl do Říma první zprávy o
poustevnících a o egyptských mniších. Císař Konstancius dal
Atanášovi r. 346 povolení k návratu do Alexandrie. Stalo se tak
na nátlak bratra císaře Konstancia, ochránce Atanáše. Konstanc
zemřel r. 350 a Konstancius, jeho bratr, se stal samo vládcem. Jako
smýšlející ariánec žádal od biskupů, shromážděných v
Miláně, aby Atanáše odsoudili. Na císařův rozkaz obsadilo
vojsko biskupský alexandrijský chrám, ve kterém byl Atanáš s
lidem. Na radu přátel odtud uprchl na libyjskou poušť a tam šest
let za neustálého stíhání bloudil z místa na místo.
Konstancius však zemřel r. 361 a Atanáš se mohl opět vrátit do
Alexandrie. Horlivě působil pro rozkvět pravé víry, hojil rány
věřících zasazené bludaři a získal nejen mnoho ariánů, ale i
pohanů. To se však znelíbilo císaři Juliánu Odpadlíkovi. Ten
rozkázal, aby byl Atanáš zavražděn. Jakmile se Atanáš dozvěděl
o těchto úkladech, těšil své věrné: "Nebuďte malomyslní!
To je jen mráček a ten brzy přejde!" Usedl na loď a plul po
řece Nilu z Alexandrie do Théb. Sotva odjel, pustili se za ním
vojáci. Atanáš spatřil, že pronásledovatelé jsou již
nablízku, dal obrátit loď a jel jim naproti. Když se obě lodi
potkaly, tázal se vůdce pronásledovatelů Atanáše, kterého
neznal osobně: "Neviděl jsi Atanáše?" - "Ano,
viděl jsem ho." - "Je daleko?" - "Není daleko."
Nepoznán od vojáků plul dále k Alexandrii a vojáci veslovali
směrem k Thébám. Tak se zachránil. Skrýval se v Alexandrii až
do smrti Juliána Odpadlíka r. 363.
Císař Valens, zarytý arián, dal rozkaz, aby Atanáš a mnozí jiní katoličtí biskupové odešli opět do vyhnanství. Atanáš předvídal tuto bouři a skrýval se čtyři měsíce v otcově hrobce. Ale poněvadž se lid bouřil a radikálně žádal jeho návrat, Valens chtěj nechtěj dal svolení, aby se vrátil. Pětkrát byl Atanáš ve vyhnanství; ze čyřiceti pěti let, kdy byl biskupem, strávil dvacet let ve vyhnanství. Zemřel r. 373. Je nazýván sloupem a učitelem církve, otcem pravověrnosti.
25. dubna: svatý Pius V. papež
Pius V. papež (1566-1572) se narodil r. 1504 v Bosku u Alexandrie v
severní Itálii. Pocházel z rodu Ghislieri a při křtu svatém
dostal jméno Michael. Kdysi přišli do Boská dominikáni.
Michaelovi se zalíbil jejich řád; se svolením rodičů s nimi
odešel do jejich kláštera ve Vogheře a vzdělával se ve vědách.
Svědomitě zachovával všechna řeholní pravidla, přidával si
postů a umrtvoval své tělo. Po vysvěcení na kněze byl neúnavným
kazatelem a horlivým zpovědníkem.
Brzy byl ustanoven
inkvizitorem či úředním obhájcem katolické víry v Lombardii.
Potíral bludy a hubil kacířské knihy; pátral po svedených
lidech od bludařů, aby je přivedl na cestu pravdy.
Když se
stal kardinál Caraffa papežem, přijal jméno Pavel IV. a ustanovil
Michaela kardinálem. R. 1565 byl Michael na podnět Karla
Boromejského zvolen papežem a přijal jméno Pius V. Římané
věděli, že nový papež je přísný, a proto proti němu reptali.
On však odpověděl: "S milostí Boží chci vládnout tak, aby
při mé smrti byl větší zármutek než při mém
nastolení."
Okamžitě zavedl reformy na papežském
dvoře. Tehdy bylo zvykem, že při nastolení nového papeže byly
rozhazovány peníze mezi římský lid; z toho mívali zisk hlavně
zahaleči. Pius tento zvyk zrušil a nařídil, aby se peníze dávaly
jen potřebným lidem. Na stejný účel rozkázal věnovat i peníze
vynakládané na vystrojení hostin pro vyslance a hodnostáře při
korunovaci nového papeže. Vyvaroval se nádhery. Když nastoupil
svůj úřad, nedal si pořídit nový oděv, ale nosil oděv po svém
předchůdci. Zapověděl v Římě nekřesťanskou zábavu zvířecích
zápasů. Trestal znesvěcování nedělních a svátečních dnů.
Pečoval o to, aby poznatky tridentského sněmu byly přijaty a
zachovávány. K tomu účelu dal sepsat katechizmus, v němž jsou
stručně a jasně vyloženy články katolické víry. Aby zamezil
lichvě, podporoval křesťanské půjčovny. Pro vzdělávání lidu
v pravdách svaté víry založil Bratrstvo křesťanské nauky.
Svatému Petru Kanisiovi napsal: "Řekněte německým biskupům,
ať se postarají o to, aby bylo vytištěno co nejvíce katolických
knih."
Korunou jeho slavného panování bylo vítězství
nad Turky u Lepanta. Když viděl, jak Turci uchvacují křesťanské
země a odvádějí křesťany do otroctví, vyzval křesťanské
panovníky, aby se spojili proti odvěkým nepřátelům. R. 1570
vyhlásil milostivé léto za tím účelem, aby křesťanský lid
vyprosil u Boha vítězství nad Turky. Sám se zúčastňoval
kajících průvodů v Římě. Jakmile získal Benátčany, Španěly,
Maltézské rytíře i některá knížata italská, vyzbrojil také
své vojsko i loďstvo a postavil do čela spojených křesťanských
oddílů proslulého hrdinu dona Juana ďAustria. Aby Bůh v
nastávající rozhodné válce pomáhal křesťanům, vybízel papež
nejvyšší velitele, aby přijali svaté svátosti a modlili se sv.
růženec. Dne 7. října 1571 porazilo dvě stě sedm křesťanských
válečných korábů v bitvě u Lepanta v Korintském zálivu
turecké loďstvo, které bylo přibližně stejně silné. V této
památné bitvě křesťané dobyli sto sedmnáct nepřátelských
lodí, osm tisíc Turků zahynulo v moři a deset tisíc jich bylo
zajato. Zatímco se u Lepanta bojovalo, vzýval Pius V. v Římě
Matku Boží za přímluvu a při modlitbě dostal zjevení, že
Turci byli poraženi. Na památku tohoto slavného vítězství,
které křesťanům vyprosila Panna Maria, vložil Pius do Loretánské
litanie prosbu: "Pomocnice křesťanů, oroduj za nás!"
Papež se denně modlíval sv. růženec. Jeho zbožnost byla tak veliká, že turecký sultán Soliman při obležení města Sigetu řekl: "Nebojím se zbraní a křesťanských vojsk, ale bojím se modlitby jejich papeže." Přestože byl již nebezpečně nemocen, přál si ještě o Křížových dnech navštívit římské chrámy a uctít ostatky uložené v oltářích. Pobožnost vykonal, ale vrátil se víc mrtvý než živý. Na smrtelném lůžku přijal ještě několik anglických katolíků, kteří si přišli postěžovat na ukrutnost anglické královny. Pius řekl: "Bože můj! Ty víš, že jsem byl vždy ochotný dát i svůj život za blaho tohoto nešťastného národa." Po přijetí svátosti umírajících zesnul klidně v Pánu dne 1. května 1572